Adatvédelmi incidensek: amikor baj történik az adatokkal
1. Mi az adatvédelmi incidens – és miért számít?
Adatvédelmi incidensről akkor beszélünk, amikor a személyes adatok biztonsága megsérül. Ez lehet jogosulatlan hozzáférés, szivárgás, módosítás, vagy adatvesztés. A GDPR 33. cikkelye kimondja: ha az incidens valószínűsítetten kockáztatja az érintettek jogait és szabadságait, az adatkezelőnek azt legkésőbb 72 órán belül jelentenie kell a felügyeleti hatóságnak.
Miért fontos ez? Mert a biztonságos adatkezelés nem csak technikai kérdés: az emberek bizalma, a szervezetek hitelessége, sőt jogi felelőssége is múlik rajta.
2. 3 napod van – és minden elromolhat: a 72 órás szabály
Ha kiderül, hogy az adatokhoz jogosulatlanul hozzáfértek, az adatkezelőnek késedelem nélkül, de legfeljebb 72 órán belül jelentenie kell az esetet a NAIH felé.
A bejelentésnek tartalmaznia kell:
· az incidens természetét,
· az érintettek körét és számát,
· az érintett adatok körét,
· a bekövetkezett hatásokat,
· és a megtett vagy tervezett intézkedéseket.
A 72 órás határidő nem az elhallgatásra adott idő. Aki nem jelenti be időben, vagy elhallgatja a lényeges részleteket, szankciókra számíthat.
3. Igazi példák – amikor elromlott valami
Pendrive a McDrive-ban
Egy élelmiszer-értékesítő cég munkatársa elvesztett egy pendrive-ot, amelyen 1733 érintett személyes adatai szerepeltek. A média azonnal felkapta az ügyet, a NAIH vizsgálatot indított. Az adatok név, telefonszám, e-mail cím, és megrendelési információk voltak. A szervezet nem használt titkosítást.
Iskolai honlapon kint maradt a hátrányos helyzetű gyerekek listája
Egy iskola honlapján tévedésből nyilvános lett egy olyan dokumentum, amely hátrányos helyzetű tanulók adatait tartalmazta. A szülők bejelentése nyomán indult hatósági vizsgálat.
Takarító kidobja az egészségügyi iratokat
Egy takarítószolgálat munkatársa több táska, nem selejtezett, aktív betegadatot tartalmazó iratot talált, és a szemétládába dobta. Az ügy nyilvánosságot kapott, a kórház felelősségvizsgálatot indított.
4. Miért kaptak bírságot? – A hatósági reakciók
A NAIH nem csupán pénzbüntetést szabhat ki, hanem részletes jelentést és korrekciós lépéseket is elvár.
A leggyakoribb hiányosságok:
· nincs incidenskezelési szabályzat,
· nincs dokumentálva az eset,
· nem tájékoztatják az érintetteket,
· nem titkosítják a hordozót,
· a belső eljárás nem követi a GDPR-t.
A NAIH az utóbbi években több határozatban is kiemelte, hogy a dokumentációs kötelezettség elmulasztása önmagában is jogsértés.
5. Mit tanulhatunk belőle?
Ha te vagy az adatkezelő:
· Legyen incidenskezelési szabályzatod.
· Dokumentálj minden eseményt és döntést.
· Képezd a munkatársaidat – nem csak az IT-t!
· Titkosíts minden hordozható eszközt.
Ha te vagy az érintett:
· Tudd, hogy jogod van tájékoztatást kérni.
· Ne csak „elfogadd” a beállításokat – kérdezz rá, mit csinálnak az adataiddal.
· Értesítsd a hatóságot, ha súlyos szabálytalanságot észlelsz.
6. Adatbiztonság a gyakorlatban – 7 tipp bárkinek
1. Titkosítsd a pendrive-ot: Használj olyan ingyenes szoftvert, mint a VeraCrypt vagy BitLocker, így az adataid akkor is védettek, ha az eszköz elveszne.
2. Ne tárolj érzékeny adatokat nyilvános felhőkben jelszó nélkül. Válassz biztonságos felhőszolgáltatót, ahol lehetőség van kétlépcsős hitelesítésre.
3. Használj kéttényezős azonosítást (2FA): Banki alkalmazásoknál, közösségi oldalakon, munkahelyi rendszereken ez alap.
4. Rendszeresen frissítsd a szoftvereket. Az elavult programok biztonsági réseket jelentenek.
5. Ne hagyj nyomtatott adatot közös helyiségekben. A nyomtatóra küldött, de ottfelejtett dokumentum is adatvédelmi incidenshez vezethet.
6. Zárd le a számítógépet, ha otthagyod. Akkor is, ha csak a kávéig mész el.
7. Tudd, mit kell tenned baj esetén. Ismerd meg a szervezeted adatvédelmi felelősét, és tudd, kihez fordulhatsz.
7. Az adatbiztonság, mint bizalmi tőke
Egy adatkezelési incidens nemcsak hatósági probléma. Az érintettek bizalmát is rombolja. A digitális korszakban az információs biztonság ugyanannyira része a márka reputációjának, mint a marketing.
Aki átláthatóan, felelősségteljesen kezeli a hibákat, hosszútávon megerősíti a felhasználói bizalmat. Aki hallgat, vagy elkeni a tényeket, elveszti azt.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése