4. rész: A platform is nevel? – Piaci szereplők felelőssége és a gyermekek digitális jogai
„Gyermeked életkora alapján ezt a videót ajánljuk” – mondja az algoritmus. De ki áll mögötte? Ki tanította? És milyen érdekeket szolgál, ha nem a gyermekét?
A digitális platformok – a közösségi média, a videómegosztók, a keresőmotorok, az online játékok – nem csupán szolgáltatók: aktív formálói a gyermekek digitális valóságának. A figyelmet mérik, az adatot gyűjtik, a viselkedést befolyásolják. Olyan szereplők, amelyek döntései alapjaiban befolyásolhatják a gyermekek fejlődését – miközben alig vonhatók felelősségre.
A gyermekek nemcsak fogyasztói, hanem célpontjai is a digitális ökoszisztémának. És épp ezért az uniós és nemzetközi jog is egyre nagyobb hangsúlyt fektet a platformok szabályozására.
A Digitális Szolgáltatásokról szóló Rendelet (DSA) például előírja, hogy:
· A „nagyon nagy online platformoknak” (VLOP) rendszeres kockázatértékelést kell készíteniük, különös tekintettel a kiskorúakra;
· Tilos számukra profilalkotás alapján célzott reklámot megjeleníteni gyermekeknek;
· Biztosítaniuk kell a panaszkezelési mechanizmusokat, moderálási irányelveket, átláthatóságot;
· És lehetőség szerint életkori azonosítást és szűrést is alkalmazniuk kell a gyermekek védelmében.
Ezek a szabályok már nem ajánlások – kötelezőek, és a be nem tartásuk bírságot, sőt akár a szolgáltatás felfüggesztését is eredményezheti. A kérdés az, hogy ezek az eszközök valóban a gyermek érdekét szolgálják-e, vagy csak megfelelnek egy minimum-elvárásnak.
A gyermekvédelmi szempontok nem csak tiltásokból állnak. Az ENSZ 25. számú kommentárja hangsúlyozza: a digitális tér lehetőség is lehet, ha azt a gyermekek igényeinek megfelelően tervezik. A privacy by design és safety by design megközelítések ma már nem technikai hóbortok, hanem jogi és etikai kötelezettségek – különösen, ha gyermekekről van szó.
A nagy platformok egy része ma már kínál szülői felügyeletet, gyermekbarát verziókat (pl. YouTube Kids), időkorlátot vagy tartalomszűrést. De ezek önkéntes megoldások – és gyakran csak a már ismert problémák után jelennek meg, nem megelőzésként.
A piaci logika – a figyelem monetizálása, a személyre szabott tartalom – szembemegy a gyermekek védelmének alapelveivel. Ezért fontos, hogy az állam ne csak szabályozzon, hanem ellenőrizzen és szankcionáljon is. Hazánkban a NMHH és a NAIH is vizsgálhatja a platformok gyakorlatait – de egyelőre kevés precedens van.
A digitális platformok nevelnek – akár akarják, akár nem. A kérdés, hogy ki mondja meg nekik: hogyan kellene?
Megjegyzések
Megjegyzés küldése