4. rész: A platform is nevel? – Piaci szereplők felelőssége és a gyermekek digitális jogai

„Gyermeked életkora alapján ezt a videót ajánljuk” – mondja az algoritmus. De ki áll mögötte? Ki tanította? És milyen érdekeket szolgál, ha nem a gyermekét?

A digitális platformok – a közösségi média, a videómegosztók, a keresőmotorok, az online játékok – nem csupán szolgáltatók: aktív formálói a gyermekek digitális valóságának. A figyelmet mérik, az adatot gyűjtik, a viselkedést befolyásolják. Olyan szereplők, amelyek döntései alapjaiban befolyásolhatják a gyermekek fejlődését – miközben alig vonhatók felelősségre.

A gyermekek nemcsak fogyasztói, hanem célpontjai is a digitális ökoszisztémának. És épp ezért az uniós és nemzetközi jog is egyre nagyobb hangsúlyt fektet a platformok szabályozására.

A Digitális Szolgáltatásokról szóló Rendelet (DSA) például előírja, hogy:

·         A „nagyon nagy online platformoknak” (VLOP) rendszeres kockázatértékelést kell készíteniük, különös tekintettel a kiskorúakra;

·         Tilos számukra profilalkotás alapján célzott reklámot megjeleníteni gyermekeknek;

·         Biztosítaniuk kell a panaszkezelési mechanizmusokat, moderálási irányelveket, átláthatóságot;

·         És lehetőség szerint életkori azonosítást és szűrést is alkalmazniuk kell a gyermekek védelmében.

Ezek a szabályok már nem ajánlások – kötelezőek, és a be nem tartásuk bírságot, sőt akár a szolgáltatás felfüggesztését is eredményezheti. A kérdés az, hogy ezek az eszközök valóban a gyermek érdekét szolgálják-e, vagy csak megfelelnek egy minimum-elvárásnak.

A gyermekvédelmi szempontok nem csak tiltásokból állnak. Az ENSZ 25. számú kommentárja hangsúlyozza: a digitális tér lehetőség is lehet, ha azt a gyermekek igényeinek megfelelően tervezik. A privacy by design és safety by design megközelítések ma már nem technikai hóbortok, hanem jogi és etikai kötelezettségek – különösen, ha gyermekekről van szó.

A nagy platformok egy része ma már kínál szülői felügyeletet, gyermekbarát verziókat (pl. YouTube Kids), időkorlátot vagy tartalomszűrést. De ezek önkéntes megoldások – és gyakran csak a már ismert problémák után jelennek meg, nem megelőzésként.

A piaci logika – a figyelem monetizálása, a személyre szabott tartalom – szembemegy a gyermekek védelmének alapelveivel. Ezért fontos, hogy az állam ne csak szabályozzon, hanem ellenőrizzen és szankcionáljon is. Hazánkban a NMHH és a NAIH is vizsgálhatja a platformok gyakorlatait – de egyelőre kevés precedens van.

A digitális platformok nevelnek – akár akarják, akár nem. A kérdés, hogy ki mondja meg nekik: hogyan kellene?

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Rólam

Mi az Államkód?

A sötét minták mögött – Hogyan manipulálnak minket az online felületeken?