A sötét minták mögött – Hogyan manipulálnak minket az online felületeken?
„Elfogadom.” „Beállítások.” „Mégse.” Ismerősek ezek a gombok? És észrevetted már, hogy néha szinte lehetetlen megtalálni a „nem” opciót? Ez nem véletlen. Ez a digitális tér sötét oldala: a sötét minták világa.
Mi az a „sötét minta”?
A „sötét minták” (dark patterns) olyan tudatos tervezési technikák, amelyek célja, hogy a felhasználót rávegyék valamire, amit magától nem tenne meg – például hogy hozzájáruljon adatainak megosztásához, feliratkozzon egy hírlevélre, vagy ne tudjon könnyen leiratkozni.
A fogalmat Harry Brignull UX-szakértő vezette be még 2010-ben, de azóta a digitális jog és adatvédelem egyik forró témájává vált – különösen az Európai Unió szabályozási fellépései nyomán.
Tipikus példák – te is találkoztál velük
- Elrejtett visszautasítás: A cookie-elfogadás gomb hatalmas, de a „csak szükséges sütik” opció alig látszik vagy több lépés mögött van.
- Előre bejelölt hozzájárulás: Már ki van pipálva, hogy hírlevelet kérsz, vagy beleegyezel személyre szabott reklámokba.
- Zavaros leiratkozás: Három aloldal, és még akkor sem tudod, végleg kiléptél-e.
- Megtévesztő színkódolás: A piros nem a „visszautasítást”, hanem az „elfogadást” jelöli.
Ezek a minták nem a felhasználó érdekeit szolgálják – sőt, épp az adatvédelmi tudatosságot és döntésszabadságot ássák alá.
Mit mond erről a jog?
Az EU általános adatvédelmi rendelete (GDPR) előírja, hogy a hozzájárulásnak önkéntesnek, konkrétnak, tájékozottnak és egyértelmű megerősítő cselekedeten alapulónak kell lennie (GDPR 4. cikk (11)). Ez utóbbi azt jelenti, hogy a felhasználónak aktívan kell kinyilvánítania beleegyezését – például egy jól látható gomb megnyomásával –, és nem elég az, ha a rendszer automatikusan elfogadásként értelmezi a továbblépést vagy a hallgatást. A sötét minták éppen ezt a követelményt sértik, amikor elrejtik az elutasítás lehetőségét, vagy a felhasználót olyan döntésre „tolják”, amely nem valódi választás, hanem manipulált látszat.
Az Európai Adatvédelmi Testület (EDPB) már több iránymutatásban is fellépett a dark patterns ellen, és a Digital Services Act (DSA) is tartalmaz ezzel kapcsolatos korlátozásokat. Magyarországon is felmerült már, hogy a hatóságok vizsgálják az ilyen gyakorlatokat.
Mit tehetsz felhasználóként?
- Figyelj a gombok elhelyezésére és szövegére – ne kapkodj.
- Használj reklám- és sütiszűrő bővítményeket, mint a Consent-O-Matic vagy Ghostery.
- Keresd a „Beállítások” vagy „Csak szükséges” gombot – ne fogadj el mindent automatikusan.
- Kérj másolatot az adataidról – ehhez jogod van a GDPR szerint.
És mit tehet a tervező?
Nem mindenki rosszindulatú – sokszor a konverziók maximalizálása a cél. De a jövő az átlátható és bizalomra épülő dizájné. A „fair design” elve azt mondja: ne csak tudd, mire kattintasz – tudd, mit jelent.
Mi jön ezután?
A felhasználók egyre tudatosabbak, az uniós
szabályozás egyre szigorúbb. A sötét minták kora leáldozóban van – de csak
akkor, ha beszélünk róla, felismerjük, és nemet mondunk rá.
📖 A sötét minták témáját egy négyrészes minisorozatban bontom ki a következő napokban:
– technikai példák,
– jogi értelmezés,
– pszichológiai háttér,
– és a vállalati felelősség kérdései mentén.
Tarts velem – és nézd más szemmel a „Beállítások” gombot is!
📚 A cikksorozat további részei:
-
Rejtett gombok és színkódolt manipuláció – A sötét minták technikai mélyelemzése
🔗 https://www.allamkod.hu/2025/05/rejtett-gombok-es-szinkodolt.html -
Jogos vagy jogsértő? – A sötét minták adatvédelmi és jogi keretei
🔗 https://www.allamkod.hu/2025/05/jogos-vagy-jogserto-sotet-mintak.html -
Miért működik? – A sötét minták pszichológiai hatásmechanizmusai
🔗 https://www.allamkod.hu/2025/05/meddig-mehet-el-dizajn-sotet-mintak-es.html -
Meddig mehet el a dizájn? – A sötét minták vállalati és állami felelősségi kérdései
🔗 https://www.allamkod.hu/2025/05/miert-mukodik-sotet-mintak.html
Megjegyzések
Megjegyzés küldése